Księgowy bierze na swoje barki ogromną odpowiedzialność. Uchybienia w wykonywaniu obowiązków zawodowych mogą pociągać za sobą poważne kłopoty. Z poniższego artykułu można dowiedzieć się, jak działa OC księgowego, w jaki sposób może naprawić skutki ewentualnych problemów, a także jak je wybrać?
OC księgowego – co to takiego?
Pod skrótem OC kryje się „odpowiedzialność cywilna”. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej potrzebne jest, by naprawić szkody spowodowane niepoprawnym wykonywaniem swoich obowiązków. Obowiązek posiadania takiego ubezpieczenia mają między innymi:
- adwokaci
- radcowie prawni
- lekarze
- właściciele samochodów
- właściciele innych pojazdów mechanicznych.
OC księgowego ma więc pokryć skutki niedopełnienia jego obowiązków. Przykładem mogą być kary nałożone w związku z niepoprawnymi rozliczeniami. Odpowiednio wysoka suma gwarancyjna umożliwi uiszczenie kary bez szkody na budżecie firmy.
Czy OC księgowego jest obowiązkowe?
Tak, choć nie w każdym przypadku. W świetle obowiązujących obecnie przepisów obowiązek posiadania OC mają wyłącznie biura rachunkowe prowadzące pełną księgowość. Oznacza to, że firmy prowadzące uproszczone procedury nie muszą się ubezpieczać.
Podobnie wygląda kwestia ubezpieczenia księgowego zatrudnionego na etacie. Na chwilę obecną nie przewiduje się obowiązku ubezpieczenia jego odpowiedzialności cywilnej. Niemniej warto je posiadać. Nawet najwyższej klasy specjalista może dopuścić się niewłaściwych działań lub zaniechań. Nie zawsze musi być to owoc złej woli ze strony pracownika. Jednak mimo wszystko lepiej być gotowym na ewentualne kłopoty.
OC księgowego sprawia, że wspomniane sytuacje nie powodują większych komplikacji. Wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie w większości przypadków pozwoli pokryć wyrządzone przez księgowego szkody. Nie gra roli, czy są one skutkiem działania czy zaniechania.
Jak wybrać ubezpieczyciela?
Wobec dużej liczby firm ubezpieczeniowych warto wiedzieć, czym kierować się w wyborze. Czynnikiem, który jako pierwszy może przyjść na myśl, jest cena. Firmy czy pracownicy o mniejszym budżecie najpewniej skierują swoje myśli ku jak najtańszym produktom. Jednak należy mieć na uwadze, że niska cena nie musi oznaczać złej jakości.
W miarę możliwości należy wybierać firmy powszechnie cenione i znane. Dzięki temu zyskuje się pewność, że w razie potrzeby odszkodowanie zostanie wypłacone na czas i w umówionej kwocie. O tym, czy firma jest doceniana, najlepiej dowiedzieć się od innych klientów. Dobrym źródłem takiej wiedzy mogą być:
- opinie zaprzyjaźnionych przedsiębiorców
- opinie znajdujące się w wyszukiwarkach
- opinie wystawione w mediach społecznościowych.
Nie bez znaczenia jest także suma, jaką otrzymają ewentualni poszkodowani. W miarę możliwości należy wybierać jak najwyższe sumy. Jej odpowiednia wysokość daje gwarancję, że wystarczy ona na naprawę wszelkich szkód.
Dużą rolę gra doświadczenie. Jeśli firma działa na rynku od, dajmy na to, niecałego miesiąca, ciężko będzie zweryfikować, czy jest godna zaufania. Oczywiście po pewnym czasie może się ona okazać wspaniałym partnerem. Niemniej lepiej pozwolić, by to inni zapewnili jej ewentualną zasłużoną renomę.
Jak długo obowiązuje OC księgowego?
OC księgowego to usługa ograniczona w czasie. Okres jego obowiązywania wpisywany jest do umowy zawieranej między ubezpieczycielem a ubezpieczanym. Raczej nie spotyka się OC na czas nieokreślony. Warto jednak uważać, by nie wybrać okresu zbyt długiego.
Krótszy okres obowiązywania umowy pozwoli szybciej zmienić ubezpieczyciela, gdy nie jest się zadowolonym z jego usług. W razie zadowolenia można ją po prostu przedłużyć.
Jednak nie powinno się wybierać zbyt krótkich umów. Może to oznaczać komplikacje logistyczne w postaci częstego rezerwowania czasu na podpisywania kolejnej umowy. Czasochłonne może być też zbyt częste omawianie jej warunków.